Jako specjalistka od kampanii reklamowych pracowałam z bardzo różnymi firmami, w kilku naprawdę różnych branżach. Zdarzało się, że planowanie strategii komunikacji reklamowej wymagało ode mnie przeanalizowania dostarczonych świetnie opracowanych danych. Ale bywało i tak, że trzeba było zrobić krok w tył, przyjrzeć się procesom i na nowo zdefiniować potrzeby klienta. Jeśli chcesz rozwijać markę i zagospodarowywać nowe rejony rynku, przemyślany, uporządkowany i konsekwentny social media marketing będzie Twoim największym atutem.
Co to jest social media marketing
Wszystkie działania mające na celu budowanie relacji z klientami i promowanie marki prowadzone w serwisach społecznościowych to właśnie social media marketing. I bardzo chciałabym zaznaczyć, że nie mam na myśli samego „wyklikania” kont i publikowania treści od święta albo raz na jakiś czas, na przykład przed kampanią. Social media marketing daje ogrom możliwości i pozwala na zaistnienie w świadomości klientów nawet niewielkim firmom – ale tylko, gdy oparty jest na dobrze przygotowanej strategii. Aby takie działania rezonowały zarówno z marką, jak i z kanałami, w których chcesz działać w zakresie marketingu, musisz wziąć pod uwagę, gdzie i do kogo mówisz oraz co chcesz osiągnąć.
Social media marketing pozwala między innymi na:
- Zwiększanie świadomości marki, docieranie do nowych potencjalnych klientów – dzięki działaniom już obecnych odbiorców i algorytmom.
- Promowanie treści publikowanych w miejscach takich jak strona internetowa czy serwis podcastowy, zachęcanie do zapisów na newsletter i listy oczekujących. To jeden z najprostszych sposobów na zwiększanie ruchu w witrynie.
- Przedstawianie oferty w ciekawy, często mniej oficjalny sposób.
- Nawiązywanie i pogłębianie relacji z odbiorcami marki. Poznawanie ich potrzeb, oczekiwań, opinii i gustów.
- Relatywnie najszybszą komunikację z klientami.
- Sprawdzanie, które organiczne publikacje najlepiej rezonują z odbiorcami – aby jeszcze lepiej projektować płatne kampanie.
Możliwości social media marketingu
Tzw. społecznościówki pod wieloma względami będą niezwykłym ułatwieniem w prowadzeniu komercyjnej działalności. Konkretny charakter poszczególnych serwisów pozwala wykorzystywać triki i energię, która dobrze wpisuje się w content lubiany przez grupę docelową. A to sprzyja organicznemu budowaniu zasięgów.
Social media to narzędzia – i mają swoje funkcjonalności. Ich siłą napędową są sami użytkownicy (co właściwie wynika z nazwy). Oto, co uważam za największe plusy tej formy marketingu:
- Media społecznościowe ułatwiają dzielenie się treściami, które wywarły emocje, wydają się użytkownikowi ważne.
- Poszczególne platformy „podpowiadają”, jak publikować treści, aby miały liczniejsze grono odbiorców (na przykład proponując konkretną godzinę publikacji).
- Algorytm pomaga w docieraniu do nowych obserwujących, ponieważ proponuje im treści na podstawie tego, co chętnie i często konsumują w konkretnym serwisie.
- Płatne kampanie w social media są w zasięgu nawet niewielkich biznesów – zarówno finansowo, jak i logistycznie.
Kiedy warto postawić na social media marketing
Najprościej odpowiedzieć na powyższe pytanie tak: tylko wówczas, gdy w wybranych kanałach są Twoi klienci. Lub osoby, które mogą się nimi stać.
Potocznie wiele mówi się o tym, że z mediów społecznościowych korzystamy dużo i często. Ale takie stwierdzenie nie wystarczy, by wyciągnąć wnioski właściwe dla biznesu. Przede wszystkim, warto zastanowić się nad następującymi kwestiami:
- jaka jest Twoja grupa docelowa,
- z których mediów społecznościowych korzystają Twoi klienci,
- w jaki sposób z nich korzystają,
- jak możesz wpisać się w komunikację właściwą dla tych kanałów.
Teoretycznie możesz próbować zgadywać, sprawdzać, szukać metodą prób i błędów. Kluczowe wydaje się właśnie określenie grupy docelowej – czyli opisania cech wspólnych ludzi, do których chcesz trafiać ze swoją ofertą. Ale możesz również skorzystać z prowadzonych regularnie badań, dzięki którym dowiesz się, jak faktycznie Twoi odbiorcy korzystają z mediów społecznościowych.
Media społecznościowe w Polsce – sięgnij po badania
Czy statystyka ma przełożenie na „prawdziwe życie”? Z pewnością badania potrafią zaskoczyć. Obalają niektóre mity i pozwalają spojrzeć na pewne zagadnienia szerzej. Ich regularne porównywanie pozwala też zauważyć pewne trendy.
Warto skorzystać z tych źródeł również dlatego, że dostępne są od ręki – publikowane na stronach internetowych firm i ośrodków badawczych. Dobrze jest zajrzeć do nich przed stworzeniem strategii, a później, już w trakcie działań marketingowych, monitorować ewentualne zmiany i tendencje.
Social media 2023 – jak to wygląda w Polsce
Na media społecznościowe, zresztą jak na wiele innych spraw, patrzymy często przez pryzmat własnych doświadczeń i przekonań. Ten układ ma szansę się sprawdzić, gdy kierujemy swoje produkty czy usługi do osób takich jak my. Ale już rozszerzenie oferty lub wejście na zupełnie nowy rynek warto poprzedzić przyjrzeniu się specjalistycznym raportom.
A tam – wiele ciekawostek. Na potrzeby tego tekstu przeanalizowałam wyniki w miarę aktualnych, bo przeprowadzonych w 2022 roku, a opublikowanych w maju 2023 badań Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Nie będę ich streszczać – są dość obszerne i dotykają kilku aspektów internetu. Zachęcam do sięgnięcia po dostępny na stronie bezpłatny raport. Znajdują się z nim między innymi odpowiedzi na pytania takie, jak:
- Ile czasu w mediach społecznościowych spędzają osoby z największych miast, a ile te z grupy wiekowej 7-14 lat?
- Które platformy zdominowały rynek w konkretnych grupach wiekowych?
- Ile czasu użytkownicy i użytkowniczki spędzają na poszczególnych platformach społecznościowych?
- Ile spośród tych osób jest decyzyjnych w kwestiach zakupów?
- Czy Gen Z znajdziesz tylko na TikToku?
- Z których serwisów korzysta więcej mężczyzn niż kobiet?· Który z serwisów społecznościowych miał w 2022 roku największy średni zasięg reklamowy?
To tylko niewielka część zagadnień ujętych w raporcie Gemius i IAB Polska. I tak, obejmuje on zarówno zagadnienia związane z działaniami organicznymi, jak i segmentem płatnych kampanii. A szczególnie cenne jest to, że badania dotyczą użytkowniczek i użytkowników z Polski, czyli rynku, na którym działa z pewnością większość czytających te słowa.
Czy social media marketing jest popularny
Śmiało można powiedzieć, że tak jak same media społecznościowe, również działania marketingowe na tych platformach są jednymi z częściej wybieranych. Konta są darmowe, a potencjalni użytkownicy już i tak korzystają z konkretnych serwisów. Wydaje się zatem, że nie ma nic prostszego niż social media marketing. Tymczasem zaistnienie i skuteczna komunikacja wymaga czasu, zaangażowania i pomysłu. To właśnie strategia, która zmienia zwykłą obecność w marketing.
Z uwagi na dostępność i – przynajmniej pozornie – prostotę, social media marketing jest bardzo często wybieraną ścieżką. Choć trzeba przyznać, niższy próg wejścia to też większa konkurencja…
Osobiście staram się budować marketing swojej marki także w oparciu o działania w mediach społecznościowych. Szczególnie odpowiada mi energia Instagrama i relacje ze społecznością na tej platformie. Doceniam też YouTube, na którym publikuję swoje rozmowy z ciekawymi osobami zajmującymi się biznesem w onlajnach. A w sprawach newsów i polecajek branżowych nieoceniony jest w moim odczuciu LinkedIn.
Ten wybór wynika z osobistych sympatii, ale podyktowany jest też tym, do kogo chcę trafiać z moją komunikacją.
Jeśli nie social media marketing, to co?
Czy można zrezygnować w obecności w mediach społecznościowych i odnosić marketingowe sukcesy? Odpowiedź na to pytanie nie jest wcale prosta. Na pewno oprócz kanałów w social media, warto zadbać o takie miejsca i formy komunikacji, na które to my, jako nadawcy marketingowych komunikatów mamy w pełni wpływ: strona internetowa, może podcast. Jednym z dobrych, choć wymagających sposobów, które pomagają w działaniach marketingowych, jest budowanie listy mailingowej.
Social media marketing będzie znakomitym wsparciem, ale postawienie wszystkiego na jedną kartę to ryzyko.
Można być świetnie zorganizowanym, dbać o bezpieczeństwo swoich profili i poprawność treści publikowanych w social media, a i tak paść ofiarą ataku lub pomyłki. I choć to pewnie tylko niewielki odsetek przypadków, trzeba i taką ewentualność brać pod uwagę.
Pamiętaj też, że marketing to nie tylko planowanie i publikowanie. Niezbędne są też analiza, wyciąganie wniosków i optymalizacja działań. A media społecznościowe to też treści – sprawdź moje porady dotyczące tworzenia contentu w małej firmie.