Wiecie, że w styczniu tego roku liczba użytkowników Instagrama w Polsce wynosiła ponad 9,5 miliona, podczas gdy w pierwszym miesiącu 2020 roku było ich nieco ponad 7 milionów?*
2,5 miliona – niezły wynik jak na niespełna 12 miesięcy, prawda?
Niewątpliwy wpływ na tak duży przyrost liczby użytkowników aplikacji miało rozpoczęcie pandemii. Do sieci przeniosła się praca, zajęcia, a także ci, którzy zanim koronawirus rozhulał się na dobre, raczej stronili od korzystania z mediów społecznościowych. W związku z tym pojawia się wiele pytań: czy jeszcze jest szansa aby rozwinąć konto na Instagramie? Wielu ludzi twierdzi, że “kiedyś było łatwiej”, bo znacznie mniej użytkowników (=mniejsza konkurencja). Z jednej strony jest to prawda, ale z drugiej – nie mieliśmy tylu narzędzi, dzięki którym możemy świadomie budować silne konto na Instagramie. Nie ma uniwersalnej porady dla wszystkich użytkowników, ale bez wątpienia analiza poniższych czynników pozwoli Ci wyciągnąć wnioski dotyczące budowania zaangażowanej społeczności.
1. Zasięg
To jeden z najważniejszych wskaźników, na które powinnaś zwrócić uwagę skupiając się na budowaniu marki lub profilu. Pokazuje on do ilu unikalnych użytkowników dotarł Twój content. Jest to także jeden ze wskaźników płatnych kampanii w mediach społecznościowych i tutaj zdradzę Ci jedno z przykazań każdego social media ninja: “zasięgów się nie sumuje”. 😉 W tym miejscu warto też wspomnieć, że musisz rozróżniać, że zasięg to nie to samo co wyświetlenia. Te drugie stanowią o tym, ile (łącznie) wyświetleń wygenerował Twój content, nawet jeśli jeden użytkownik wyświetlił go kilka razy. W tej parze znacznie ważniejszy jest zasięg, ponieważ odzwierciedla liczbę unikalnych wyświetleń.
Zasięg widoczny jest pod każdym postem, który publikujesz (zakładając, że masz konto profesjonalne). Oczywiście za każdym razem jest on inny. Analiza tego wskaźnika pomoże Ci odpowiedzieć na pytanie, jakiego rodzaju posty sprawdzają się w Twoim przypadku najlepiej. Pamiętaj, aby wziąć pod uwagę nie tylko atrakcyjność zdjęcia, ale także formę opisu (czy zastosowałaś call to action), godzinę publikacji, wykorzystane hasztagi.
2. Engagement rate
Co to jest engagement rate na Instagramie? To wskaźnik zaangażowania, który pokazuje w jakim stopniu obserwatorzy angażują się w Twoje treści. Dzięki niemu jesteśmy w stanie sprawdzić jakich odbiorców mamy na swoim profilu. To także wskaźnik, który pozwala klientom i agencjom sprawdzić wiarygodność influencerów. Jak obliczyć ER?
Jak widzisz na engagement rate składa się liczba komentarzy, polubień i obserwatorów. Aby uzyskać wynik procentowy, po prostu pomnóż całość *100%. Analizując wskaźnik zaangażowania pomiń posty video, ze względu na swoją specyfikę (użytkownicy często je wyświetlają, a nie zawsze zostawiają polubienie) ich efektywność w tym przypadku może nie być wiarygodna.
Nie obawiaj się, nie musisz liczyć wszystkiego w pamięci. W sekcji Statystyki znajdziesz zakładkę interakcje dotyczące materiałów, gdzie możesz podejrzeć liczbę polubień, komentarzy i zapisów na przestrzeni 7 lub 30 dni. W ten sposób możesz wyliczyć średni ER dla ostatniego tygodnia lub miesiąca. Jeśli chcesz wyliczyć średni ER dla posta, podziel to co Ci wyszło przez liczbę postów opublikowanych w tym czasie. Są także darmowe narzędzia online do sprawdzenia wskaźnika zaanażowania Twojego profilu (Planx, Hyperauditor, Socialblade). Chociaż sprawdzić osobiście nie zaszkodzi. 🙂
Pamiętaj, że zaangażowanie użytkowników wpływa na algorytm, dlatego:
- postaraj się wchodzić w ciekawe interakcje pod postem
- pomyśl, o której godzinie Twoi obserwatorzy najchętniej angażują się w posty (pomogą Ci w tym statystyki)
- twórz wartościowe i angażujące treści
- stosuj CTA
3. Grupa odbiorców
W sekcji statystyki, masz także dostęp do Twojej grupy odbiorców. Analiza może obejmować ostatnie 7 lub 30 dni. Zaprzyjaźnij się z tą zakładką, bo dzięki niej zrozumiesz kto jest Twoim odbiorcą, co ułatwi Ci określić kierunek działań. W tej sekcji znajdziesz także:
- ogólny wzrost – odpływ i przypływ obserwatorów w liczbach
- najpopularniejsze lokalizacje
- przedział wiekowy
- płeć
- najbardziej aktywne pory
Analizuj regularnie te dane. Dzięki nim odpowiesz sobie na pytanie “o której warto wstawiać posty” oraz dowiesz się jakie działania dają najlepsze efekty.
4. Zapisania posta
Ostatnio Instagram zalała grafika, mówiąca o tym, że zapisania posta najkorzystniej wpływają na algorytm Instagrama. Obalałam ten mit na swoim instagramowym profilu, a kto jeszcze nie wie jak to właściwie jest, zapraszam do zajrzenia tutaj. Niemniej jednak, zapisania posta to część zaangażowania, dlatego także powinnaś zwracać na nie uwagę podczas analizowania efektywności Twoich działań na Instagramie. Zerknij proszę na przykład:
Powyższe statystyki dotyczą bardzo podobnych ujęć dotyczących tej samej tematyki, a statystyki są zupełnie inne. Co wpłynęło na tak odmienny odbiór zdjęcia?
- godzina publikacji
- forma wpisu
- hasztagi
Zauważ, że zasięg ściśle koreluje z liczbą zapisań posta i wzrostem obserwatorów, dlatego tak ważne jest, aby pracować nad jego zwiększaniem.
5. Wartość
W każdej sekundzie Instagram zalewają miliony postów. Użytkownicy mają dostęp do przeróżnych aplikacji upiększających zdjęcia oraz telefonu komórkowego, który często robi lepsze zdjęcia niż nie jeden aparat cyfrowy. Trudno “przebić się” wśród tylu pięknych obrazków. Skoro praktycznie każdy może robić i publikować cudowne zdjęcia, to co sprawi, że potencjalny obserwator zostanie ze mną na dłużej? Mam wrażenie, że na przestrzeni lat zmieniła się funkcjonalność Instagrama. Szukając ładnych zdjęć wybieramy Pinterest, a coraz częściej traktujemy Instagram jako źródło nie tylko inspiracji, ale wiedzy. Skoro spędzamy w aplikacji tak dużo czasu, chcemy go także praktycznie spożytkować. A przynajmniej mieć wymówkę. 😉 Zastanów się jaką wartość możesz dać swoim odbiorcom. Może być to temat do ciekawej dyskusji czy wiedza, którą podzielisz się z obserwatorami. Nie przypadkowo jednym z najczęściej zapisywanych postów na Instagramie są karuzele. Dlaczego? Są nie tylko nośnikiem wiedzy, do której użytkownik chce wracać, ale także ultraefektywne. To jeden z niewielu formatów, który sprawia, że użytkownik zatrzymuje się na dłużej przy opublikowanym contencie. A to znak dla algorytmu, że Twoje treści są wartościowe, dzięki czemu, warto pokazać post wyżej i wyżej. Proste, prawda?
Podsumowując…
Budując zaangażowaną społeczność i silny profil na Instagramie, warto skupić się na faktach. 🙂 A są nimi bez wątpienia statystyki, do których masz dostęp na wyciagnięcie ręki. Analiza danych, którymi dysponujesz da Ci odpowiedź na pytanie, jakie treści najlepiej performują w przypadku Twojego biznesu, a także (mam nadzieję) zachęci Cię do testowania nowych możliwości. Jeśli chodzi o analizowanie wyników, warto także skupić się na stories. A o tym, już wkrótce na blogu.
Do następnego,
Beata
*dane dot. statystyk: Napoleoncat.com