Firmowe konta w mediach społecznościowych wykorzystywane są jako sposób na promowanie marki i prowadzenie działań marketingowych. Ale nie tylko! Biznes w social mediach to sporo możliwości, ale też sporo wyzwań. To tutaj Twoje treści mogą rozprzestrzeniać się viralowo. Ale to również tutaj ewentualnym kryzysem trzeba zarządzać w przemyślany sposób, a jednocześnie ekspresowo.
W zależności od kilku różnych zmiennych, wybór miejsc, w których chcesz prowadzić swoją biznesową komunikację, może – a nawet powinien – być różny. W tym tekście wspominam najpopularniejsze platformy: Facebook i Instagram, YouTube, LinkedIn oraz TikTok. Ale lista możliwości jest dłuższa. W szczególnych przypadkach zdecydowanie warto rozważyć Twitter, Twitch czy Pinterest. Co brać pod uwagę? Zapraszam do lektury!
Biznes w social media – wiele możliwości
TikTok, który pięć lat temu nie był jeszcze notowany w raportach dotyczących mediów społecznościowych, dziś szturmem zdobywa kolejne stopnie w rankingach popularności. Dla firm aktywnych w social media takie informacje są bardzo istotne. Oto medium, które pozwala na konsumowanie konkretnych treści. Ich dynamika czy styl mogą wpisywać się w promowanie Twojej działalności lepiej niż dotychczasowe kanały – lub pozwolą rozszerzyć grupę docelową.
Nie polecam szufladkowania i operowania ogólnikami. Biznes w social media powinien działać zgodnie ze strategią. Zamiast tego, zachęcam do indywidualnej analizy. Przykładowo: w branży edukacyjnej mieszczą się zarówno osoby uczące haftu kaszubskiego, jak i programowania. Ale też makijażu, obróbki fotografii, autoprezentacji czy układania kwiatów.
I nawet w ramach jednego takiego tematu sposobów na uczenie i opowiadanie o tym może być sporo. Dla jednych sprawdzą się rolki na Instagramie. Inni zdecydowanie lepiej poczują się w rozbudowanych nagraniach na YouTube, a jeszcze inni nastawią się na organizowanie szkoleń grupowych, na przykład dla firm – i wówczas sporo sensu będzie miało rozwijanie konta na LinkedInie.
Biznes w social media – gdzie warto być
Autentyczne, przyjazne dla odbiorców, użyteczne i dopracowane treści wymagają czasu. Jeśli prowadzisz jednoosobową firmę lub działasz w niewielkim zespole, bycie wszędzie jest zwyczajnie niewykonalne.
W procesie odpowiadania na pytanie gdzie warto być, jak bumerang wraca też popularne stwierdzenie, że tam, gdzie to ma naprawdę sens. Biznes nastawiony jest na zysk. To oczywiście nie wyklucza promowania i realizowania różnych wartości, ale tematem tego tekstu jest właśnie BIZNES w social mediach. Czyli działania marketingowe i sprzedażowe prowadzone w obszarze mediów społecznościowych – takie, których celem jest zarabianie pieniędzy.
Obecność wszędzie tylko po to, żeby odpowiednia sekcja z linkami na firmowej stronie wyglądała bogato, nie ma sensu. Pół biedy, jeśli faktycznie wszystkie te kanały wypełniane są choć raz na jakiś czas nowymi treściami. Ale trudno mi wyobrazić sobie firmę i taki rodzaj działalności, która znajduje swoich odbiorców na każdym z popularnych, wymienionych powyżej kanałów.
Wspomniana autentyczność wymaga sporego zaangażowania i obecności. A doba ma tylko 24 godziny. Warto zatem wybierać te social media, co do których masz pewność, że:
- są tam osoby, do których chcesz trafić,
- dobrze czujesz się w wybranych, charakterystycznych dla tych platform kanałach.
- będziesz w stanie regularnie przygotowywać content podobnej jakości lub rozwijać się w tym zakresie.
Przejdźmy zatem do konkretów i krótkiego omówienia najpopularniejszych social mediów wykorzystywanych w działaniach biznesowych.
Biznes w social media – Instagram & Facebook
W serwisach związanych z Metą warto zadbać o estetykę zdjęć i video. A formatów i związanych z nimi stylów komunikacji jest tam naprawdę bardzo dużo. Nawet jeśli stawiasz tylko na posty albo tylko na rolki – ich charakter może być naprawdę różny.
Piszę o Instagramie i Facebooku razem, ponieważ obie te platformy należą do jednej firmy. Meta scaliła ich obsługę. I choć nadal wiele rzeczy można „wyklikać” bezpośrednio w aplikacji Instagram, do profesjonalnego zarządzania kontem biznesowym trzeba się jednak logować na konto w serwisie Facebook.
To zresztą Facebook od lat, niezmiennie, pozostaje najpopularniejszym spośród mediów społecznościowych – wbrew popularnej opinii, że został zdetronizowany. Myślę, że nawet jeśli nie jest to główny kanał komunikacji czy promocji Twojej firmy, warto rozważyć utrzymywanie konta. Pisząc o utrzymywaniu mam na myśli oczywiście w miarę regularne publikowanie treści, jeśli promujesz biznes w social media. Analizowanie publikacji, które przypadły odbiorcom do gustu, może być dobrym sposobem na przygotowanie kampanii reklamowej. To taki probierz tego, w co ludzie najchętniej klikają, co przykuwa ich uwagę, co chętnie udostępniają.
Biznes w social media – YouTube
Twórcy dłuższych treści video, choć również podcastów bez ruchomego obrazu, często celują właśnie w YouTube. To miejsce świetne na daily i weekly vlogi, wywiady, treści edukacyjne. Dobrze opisany film to naprawdę niezła inwestycja w zasięgi. Choćby dlatego, że YouTube należy do Google, czyli giganta w zakresie wyszukiwania informacji w internecie.
Sekcja Video w tej wyszukiwarce to właściwie gotowa playlista na konkretny temat – a wszystkie materiały znajdują się właśnie na YT.
Content biznesowy na tej platformie to możliwość budowania przejrzystego archiwum i docierania do nowych odbiorców, którzy już interesują się zagadnieniami z Twojej branży. A opcje subskrypcji i powiadomień dla użytkowników pozwalają „przyciągnąć” oglądających bardzo niedługo po publikacji. Jeśli godzina pojawieniu się filmu sprzyja możliwości oglądania, liczba odtworzeni bardzo szybko rośnie. To z kolei znak dla algorytmów, by nagranie proponować kolejnym użytkownikom.
Biznes w social media – LinkedIn
Najbardziej kojarzący się z biznesem serwis, czyli LinkedIn, jest bardzo specyficzny. Z pewnością świetnie sprawdza się w nawiązywaniu relacji B2B oraz w praktykowaniu networkingu. Pozwala również budować pozycję eksperta.
Dla firm nastawionych na klienta indywidualnego, w kontekście sprzedaży i związanych z nią działań marketingowych, raczej nie będzie przydatny. Ale biznes w social mediach nie stoi tylko na tej jednej, stricte sprzedażowej nodze. A już na pewno LinkedIn można włączyć w poczet wybranych kanałów jako sposób na zaprezentowanie firmy w kontekstach innych niż sprzedaż.
To właśnie tutaj możesz prezentować swoją markę potencjalnym partnerom biznesowym: innym twórcom lub firmom, z którymi chcesz nawiązać współprace. To również świetne miejsce, aby dać się poznać jako potencjalny pracodawca oraz śledzić branżę i czerpać inspiracje do dalszych działań.
Biznes w social media – TikTok
W kontekście obecności firmy w social media TikTok to najbardziej dyskusyjna platforma. Kojarzy się z określonym, raczej mało biznesowym, bardziej rozrywkowym contentem. A największa grupa odbiorców tam to osoby poniżej 25. roku życia.
Czy to powód, żeby z miejsca odrzucić obecność firmy na TikToku? Mówiąc wprost – to przecież też klienci. A bycie tam, gdzie jest Twoja grupa docelowa to naczelna zasada strategii w mediach społecznościowych. Poza tym budowanie świadomości marki można zacząć również wśród młodszych użytkowników – potencjalnych przyszłych klientów. Jeśli masz na to pomysł i czas – możesz trafiać do nich, przygotowując przekaz w nieco innym stylu. Choć oczywiście nic na siłę.
No i jeszcze stwierdzenie dość banalne, ale warto o tym wspomnieć: większość to nie wszyscy. Jeśli idea Twojego biznesu (produktów lub usług) wpisuje się w charakter treści, które pasują do TikToka, spróbuj zaistnieć właśnie tam.
Twój biznes w social media – o tym pamiętaj
Jeżeli stoisz przed wyborem platform i kanałów mediów społecznościowych dla swojej marki, zachęcam Cię do sięgnięcia po aktualne badania. Trochę więcej na ten temat pisałam już na blogu w tekście o social media marketingu.
Możesz również chcieć zmienić dotychczasową strategię i otworzyć się na nowe rozwiązania. To bardzo dynamiczny rynek i warto weryfikować swoje wyobrażenia czy przekonania w oparciu o solidne dane. Polecam też sprawdzić, gdzie jest Twoja konkurencja. Jakie trendy i sposoby komunikacji wykorzystuje – i jaki jest na to „odzew”.
Trzeba też pamiętać o tym, że odmieniany ostatnio przez wszystkie przypadki recykling treści trzeba stosować z głową. Pamiętaj – każda platforma ma swoje wymagania dotyczące chociażby wymiarów grafik. Content wgrywany na Facebooka, Instagram czy YouTube powinien być przygotowany zgodnie z wytycznymi. A jeśli szukasz praktycznych porad dotyczących tworzenia contentu i najlepszych narzędzi wspierających biznes w social media, zachęcam do regularnego zaglądania na moje media społecznościowe: LinkedIn, YouTube i Instagram.