Zamiast słownikowych definicji, lubię sięgać po opisowe przykłady. I tak postanowiłam podejść do tematu marki osobistej. To dość popularne pojęcie, jednak wbrew pozorom niekoniecznie związane jedynie z biznesem czy rozpoznawalnością na szeroką skalę. Wizerunek wynikający z określonych działań, wyznawanych wartości – to, jak widzą Cię inni i z czym utożsamiają Twoje nazwisko, to właśnie marka osobista. Możesz być marką osobistą, tworząc coś w internecie, ale też pracując na etacie albo działając na rzecz lokalnej społeczności.
Marka osobista – cele i drogi do ich osiągania
Świadome budowanie marki osobistej musi być oparte na spójności i kompetencji. Idą za tym rozpoznawalność, zaufanie, a w efekcie może pojawić się również sukces finansowy.
Właśnie, pieniądze mogą, ale nie muszą, być celem. To kwestia wyboru oraz podejmowania określonych działań. Celem mogą stać się na przykład budowanie społeczności, promowanie konkretnych wartości, edukowanie. Bardzo często wymienione cele łączą się i przenikają.
Nie ma oczywiście jednego, gwarantującego sukces sposobu budowania marki osobistej. W dużej mierze liczą się indywidualne podejście i pomysł na siebie. Choć możliwości jest wiele, nie da się z sukcesem korzystać ze wszystkich, to po prostu fizycznie niemożliwe.
Najskuteczniejszą drogą dążenia do celu jest opracowanie strategii, w której określisz ten cel, etapy jego osiągania oraz wybierzesz narzędzia i metody do realizowania go. Chcesz działać jako marka osobista? Bardziej niż o wypisywanie na sztandarach haseł chodzi o postępowanie w określony sposób i realizowanie kolejnych zadań.
Najważniejsze w procesie budowania marki osobistej są moim zdaniem:
- kompetencja i rzetelność – musisz znać się na tym, o czym mówisz,
- transparentność – rozumiana jako autentyczność, działanie w zgodzie z komunikowanymi wartościami,
- konsekwencja i obecność – czyli regularna, oparta na kompetencjach i autentyczna komunikacja.
Współczesna marka osobista – narzędzia i metody
Dziś trudno wyobrazić sobie budowanie marki osobistej bez wykorzystania technologii. Internet to potężne narzędzie i najprostszy sposób, aby trafiać ze swoim przekazem do kolejnych osób. Ale takie myślenie to też pułapka – bo skoro dostęp do internetu mamy wszyscy, to konkurencja tam jest w zasadzie nieograniczona.
I nawet w internecie sposobów na komunikowanie jest kilka: blogi, media społecznościowe, podcasty. Można stosować je wszystkie, ale zazwyczaj któryś dominuje. Wybór kanałów, narzędzi i sposobów komunikacji powinien wpisywać się w cel i być dostosowany do wybranej grupy odbiorców. Nie każdy pisze blog, nie wszyscy świetnie czują się w podcastach. Ale już na profil w którymś z social mediów decydują się niemal wszyscy.
Nic dziwnego, w mediach społecznościowych są odbiorcy, to tam najszybciej i najłatwiej jest dzielić się treściami i pozostawać w kontakcie ze społecznością.
Jak przekonasz się poniżej, z wybranych przeze mnie przykładów, rozwój i realizowanie celów marki osobistej może odbywać się także przez:
- sprzedaż produktów cyfrowych i fizycznych (w tym książek),
- organizowanie szkoleń i konferencji,
- obejmowanie patronatem wydarzeń i produktów,
- współprace z innymi markami.
Marka osobista, czyli personal branding po polsku
W Polsce mamy znakomite przykłady marek osobistych. Przyznaję, narzuciłam sobie wybór jedynie pięciu osób, ale nie było to proste. Prezentowana poniżej piątka to marki osobiste, które cenię – choć działają z wykorzystaniem różnych narzędzi, zajmują tematami związanymi z biznesem, marketingiem, rozwojem osobistym i rozwojem firmy.
Do poszczególnych osób przyporządkowałam hasła, które najbardziej kojarzą mi się z tymi nazwiskami. Nie oznacza to oczywiście, że moim zdaniem pozostali są pozbawieni tej cechy – po prostu dla mnie ich największa siła tkwi w czymś jeszcze innym.
Kolejność jest przypadkowa.
Marka osobista: Marek Jankowski – siła konsekwencji
Marek Jankowski zaczął nagrywać podcast na długo, zanim to było modne. Początkowo współprowadzącym był Paweł Tkaczyk, który do tej pory pojawia się w odcinkach gościnnie. Natomiast obecnie Mała Wielka Firma to audycja kojarząca się przede wszystkim z Markiem.
Przedsiębiorca, autor książek, dziennikarz i wydawca czasopisma. Ekspert, który dzieli się swoim doświadczeniem i zaprasza do podcastu znakomitych gości. Rozmowy ze specjalistami to ogromne dawki motywacji i wiedzy dla soloprzedsiębiorców.
Marek w marcu 2023 roku zakomunikował oficjalnie, że rozpoczyna eksperyment i na próbę znika z social mediów. Odważna decyzja? Z pewnością przemyślana i dobrze umotywowana. Myślę, że Mała Wielka Firma to już na tyle rozpoznawalny brand, mający tak ugruntowaną pozycję, że ten krok nie będzie miał negatywnego wpływu na markę.
Siłą MWF i Marka Jankowskiego jest przede wszystkim ogromna konsekwencja – grubo ponad 400 odcinków podcastu, dwie książki, kursy tematyczne, regularnie rozsyłany newsletter i znakomita, dopracowana w najmniejszych szczegółach strona internetowa.
Polecam odcinek mojego podcastu, w którym gościem był Marek Jankowski. Rozmawialiśmy, a jakże! o tworzeniu podcastów. 😉
Marka osobista: Paweł Tkaczyk – siła opowieści
Na hasła storytelling i grywalizacja większość osób zajmujących się marketingiem odpowie: Paweł Tkaczyk. Praktyk, który teorię przekłada z marketingowego żargonu na język zrozumiały dla każdego. Sam mówi o sobie, że zarabia na życie opowiadaniem historii. I właśnie w ten sposób uczy, jak wykorzystywać storytelling w tworzeniu komunikacji i budowaniu marki. Jest mówcą, strategiem i właścicielem agencji brandingowej.
Paweł bardzo skutecznie łączy docieranie do początkujących przedsiębiorców i twórców z kreowaniem strategii dla ogromnych, również międzynarodowych firm. Co dobitnie świadczy o tym, że bez względu na etap działania, storytelling jako narzędzie doskonale się sprawdza. Marka osobista zyskuje w ten sposób na autentyczności i wyrazistości.
Wachlarz tematów poruszanych na blogu, na platformie Yggdrasil i w newsletterze Pawła, Mímisbrunnr, jest ogromny – a metody tam omawiane nie tracą na aktualności, mimo upływających lat. Trendy przychodzą i odchodzą, a siła opowieści jest skuteczna odkąd ludzkość się komunikuje.
Marka osobista: Joanna Banaszewska – siła autentyczności
Kobieta-energia, która pasje i życiowe doświadczenia przekuwa w biznes, w dobrym znaczeniu tego słowa. Edukuje, produkuje, uwrażliwia i inspiruje. W bio na jej Instagramie pojawia się, tuż przy nazwisku, hasło „bez filtra”.
Joanna Banaszewska jest przedsiębiorczynią, influencerką i twórczynią, która pokazuje sukcesy, ale nie obawia się mówić o trudnościach i porażkach. Dla mnie jest też świetnym przykładem osoby łączącej macierzyństwo z pracą zawodową.
Po latach sprzedaży produktów elektronicznych, aktualnie koncentruje się na tworzeniu dwóch marek: odzieżowej i produktów bezalkoholowych. Joanna stawia na jakość, świetnie zna potrzeby swojej społeczności i opowiada o swoim biznesie od kuchni. I choć porusza szereg trudnych tematów, jej sposób bycia, podejście do życia i autentyczność sprawiają, że chłoniemy treści biznesowe, nawet nie do końca zdając sobie z tego sprawę.
Marka osobista: Kamila Rowińska – siła kompetencji
Budowanie biznesu to proces, w którym trudno unikać błędów. Ale start i rozwój są o wiele łatwiejsze, gdy mamy wsparcie i kompetentne źródło informacji. Taką przestrzeń dla kobiet tworzy w internecie Kamila Rowińska. Trenerka biznesu i kompetencji miękkich, autorka bestsellerowych książek, przedsiębiorczyni, prezeska zarządu Fundacji Kobieta Niezależna.
Wszystkie przedsięwzięcia firmowane nazwiskiem Kamili Rowińskiej kojarzą mi się z empatią i poczuciem wsparcia. Wspaniałe jest to, jak Kamila pokazuje, że te same wartości mogą stanowić punkty oparcia zarówno w życiu osobistym, jak i w biznesie. Sama mówi, że uwielbia „wzmacniać innych w drodze do realizacji ich celu”. Moim zdaniem to często efekt domina – otrzymując wiedzę, wdrażając ją w praktyce, nawet nieświadomie dajemy innym dobry przykład.
Marka osobista: Szymon Negacz – siła specjalizacji
Niby wszyscy wiemy, jak ważna jest specjalizacja, ale w internecie mnóstwo jest „specjalistów od wszystkiego”. Szymon Negacz to ekspert od sprzedaży – edukuje i konsultuje, stworzył też pod szyldem WiseGroup zespół specjalistów wspierających firmy w zwiększaniu sprzedaży i strategii marketingowej.
To ciekawy przykład także dlatego, że oferta firm stworzonych i zarządzanych przez Szymona Negacza jest skierowana do tych, którzy działają w modelu B2B.
Bardzo podoba mi się, jak Szymon opowiada o złożonych biznesowych zagadnieniach, rozkładając je na czynniki pierwsze i przedstawiając przykłady wzięte z życia. Siłą WiseBusinessSchool – jego kanału na YT, podcastu i profilu na IG jest to, że opowiada o biznesie w polskich warunkach, jest praktykiem i operuje konkretami. Potrafi też bardzo opisowo rozprawić się z popularnymi mitami na temat sprzedaży oraz tworzenia i realizowania strategii.
Marka osobista – jak czerpać z doświadczeń innych
Uczenie się biznesu warto opierać również o uważną obserwację tego, jak rozwijają się firmy, które od lat działają na rynku. Inspiracja i motywacja są bardzo ważne, ale najrozsądniej jest słuchać i filtrować treści przez własne możliwości i cele.
Skuteczne zaistnienie jako marka osobista to proces i zdecydowanie bardziej warto postawić na dobre praktyki niż wdrażać „szybkie sposoby na zaistnienie”. Dramy, skandale i kontrowersje to metoda na hity jednego sezonu, poza tym trudniej też zarządzać taką sytuacją. A w przypadku marki osobistej, czyli naszej reputacji, pewne skojarzenia mogą przylgnąć do nas na lata.
Interesuje Cię temat marki osobistej i kolejne etapy jej budowania? Zachęcam do przeczytania wpisu o początkach tworzenia brandu – strategii i najważniejszych krokach. Posłuchaj też inspirujących rozmów z polskimi twórczyniami i twórcami na moim kanale.