Tym razem zanim przejdę do kluczowego tematu i omówię wymiary grafik social media 2023, mam pewną refleksję i nieco dłuższy wstęp. Media społecznościowe to aktualnie dla biznesów trochę konieczność, a trochę oczywistość. Jeszcze kilkanaście lat temu to własna strona internetowa była wyznacznikiem tego, jak dostrzegają i postrzegają firmę jej potencjalni klienci. Witryny internetowe przejęły zadania ulotek, papierowych katalogów, pozwoliły też docierać z ofertą do zdecydowanie szerszej grupy odbiorców. W połączeniu z rozwijającą się wciąż sprzedażą via internet – strona www była jednym z najprostszych i najbardziej oczywistych sposobów, aby rosnąć.
Z kolei pojawiające się z czasem media społecznościowe, szczególnie Facebook, a później Instagram, sprawiły, że nagle byliśmy w stanie zajrzeć za kulisy lubianych biznesów. Mogliśmy być z nimi w codziennym kontakcie i trochę „przy okazji”, scrollując codziennie feed, dowiadywać się o nowościach w ofercie, promocjach, planach na najbliższe miesiące, poznawać osoby za tymi działaniami stojące. To dzięki komunikacji w mediach społecznościowych wiele biznesów rozwinęło skrzydła i zyskało ogromne grono klientów.
Wymiary grafik social media 2023 – dlaczego są tak istotne
Przemyślana, dopracowana i zaplanowana ze znajomością swojej grupy docelowej komunikacja w mediach społecznościowych to rodzaj inwestycji. Strategii jest sporo, ale absolutnie niezbędne są konsekwencja i dbałość o warstwę estetyczną. W morzu komunikatów wybiją się tylko te wysokiej jakości. Naprawdę niewiele jest w social mediach profili, na których „obroni się” ściana tekstu. Oczywiście, takie istnieją, ale to często konta dotyczące spraw społecznych, kwestii politycznych – angażujących duże grupy osób z uwagi na temat czy charakter przekazu.
Grafiki w social media to oczywiście tylko jeden z elementów przekazu. Ale zdecydowanie ten, który ma szansę najszybciej przyciągnąć uwagę odbiorcy. Wymiary grafik są istotne, ponieważ muszą dobrze prezentować się na ekranie – i to nie na jednym, ale zarówno na monitorze komputera (desktopie), jak i na ekranie smartfona. To kluczowe, by całość przekazu prezentowała się dobrze – świadczy o dbałości o detale i szacunku do odbiorcy.
Przygotowując posty do publikacji, warto zadbać o konkretne wymiary grafik – z uwzględnieniem miejsca, w którym mają się pojawić i zadania, które mają do wykonania.
Wymiary grafik social media – czy często się zmieniają
Internet właściwie ciągle się zmienia – mają na to wpływ algorytmy, wymagania systemowe, a nawet kwestie prawne (krajowe i europejskie). Nie każdy użytkownik jest świadomy tych przemian. I z pewnością nie chodzi o to, by co rano robić sobie z tych tematów prasówkę.
Również platformy takie jak Facebook i Instagram wprowadzają zmiany, nie są one raczej rewolucyjne, ale warto co jakiś czas aktualizować sobie wiedzę na ten temat. Długość tekstu w poście, optymalna liczba hasztagów na IG, najlepsze praktyki dotyczące treści przygotowywanych do płatnych kampanii i oczywiście wymiary grafik. Można się nieźle sfrustrować, próbując szukać konkretnych wytycznych w serwisach pomocy poszczególnych platform. Na szczęście w Google na bieżąco pojawiają się zestawienia ze wskazówkami przygotowane przez edukatorów i agencje.
Wymiary grafik 2023 Facebook
Oto wymiary podstawowych grafik używanych w serwisie Facebook:
- Grafika w układzie poziomym (landscape) – 1200 x 630 px
- Grafika portretowa, w układzie pionowym (portrait) – 800 x 1000 px
- Grafika w kształcie kwadratu (square) – 1080 x 1080 px
- Relacja (Stories) – 1080 x 1920 px
- Zdjęcie w tle strony – 820 x 360 px z zachowaniem zasady, by kluczowych treści nie umieszczać poza centralną częścią obrazka
Wymiary grafik 2023 Instagram
Instagram przez lata niezwykle się zmienił, oprócz pięknych zdjęć szalenie istotne są tu teraz treści video. Tak prezentują się aktualnie konkretne wymiary treści instagramowych:
- Zdjęcie profilowe (profile photo) – 320 x 320 px
- Grafika w kształcie kwadratu (square), czyli instagramowy klasyk – 1080 x 1080 px
- Grafika w układzie poziomym (landscape) – 1080 x 566 px
- Grafika portretowa, w układzie pionowym (portrait) – 1080 x 1350 px
- Relacja (Stories) – 1080 x 1920 px
- Rolka (Instagram Reels) – 1080 x 1920 px
Wymiary grafik w reklamach 2023 – Facebook i Instagram (Meta)
Wytycznych dotyczących grafik przygotowywanych z myślą o płatnych kampaniach jest sporo. Zamiast listować poszczególne punkty z omawianiem poszczególnych zagadnień, osoby zainteresowane tym aspektem działań w social media z przyjemnością odsyłam do kompleksowo opracowanego artykułu w serwisie Meta.
Wymiary grafik social media 2023 – inne platformy
Facebook i Instagram są najbardziej uniwersalne, przez co również najpowszechniej wykorzystywane przez biznesy jako media społecznościowe. Ale nie można zapominać o innych platformach, które również wpisują się w komunikację biznesową.
Dynamiczny, oparty o treści wideo TikTok, zdecydowanie biznesowy LinkedIn czy przechodzący od pewnego czasu liczne perturbacje X (do niedawna Twitter) to również miejsca, w których warto zaistnieć, jeżeli tam są nasi potencjalni odbiorcy. Również te serwisy mają swoje wymagania dotyczące poszczególnych formatów treści. O sposobach na ich znalezienie piszę poniżej.
Grafiki social media – moje rady
Część grafik będzie się wyświetlała dobrze bez względu na to, w którym serwisie zostaną umieszczone i na jakim urządzeniu będą oglądane. Najlepszym przykładem jest tu grafika o kształcie kwadratu. Rozmiar 1080 x 1080 sprawdzi się na Instagramie i na Facebooku, i na LinkedInie i na platformie X.
Gorzej jest z wymiarami tzw. cover photo – czyli zdjęciami w tle. Nawet w ramach jednej platformy może się okazać, że skrajne fragmenty tej samej grafiki są widoczne na mobile, ale już w przeglądarce na desktopie nie – lub odwrotnie. Takie sytuacje mogą dotyczyć zarówno pionowych (bocznych), jak i poziomych (górnych i dolnych) marginesów.
Dlatego według mnie z istotnym przekazem trzeba mieścić się w centralnej części grafiki. Poza tym warto pamiętać – i dotyczy to wszystkich bez wyjątku grafik w social media – że powinny spełniać podstawowe standardy, czyli:
- być spójne tematycznie z zawartością,
- nie naruszać praw autorskich, czyli pochodzić z legalnego źródła,
- wpisywać się w ideę dostępności (przejrzystość, kompozycja, kolory, tekst).
Warto być w mediach społecznościowych, ale ważne, by ta obecność była wartościowa dla naszych odbiorców.
Wymiary grafik social media 2023 – jak ułatwić sobie pracę
Wspomniany wcześniej sposób ze sprawdzaniem wymiarów grafik na potrzeby konkretnej publikacji jest skuteczny, ale dość uciążliwy.
Wygodną metodą jest korzystanie z Canvy. Po kliknięciu w przycisk „Utwórz projekt” pojawi się cała lista gotowych szablonów – już zwymiarowanych. Nie zawsze będą one idealne, ale w większości nieźle się sprawdzą. Polecam też robocze konto testowe na platformie, na której działasz (FB, IG, TikTok), na którym można z wyprzedzeniem wgrać konkretną grafikę i sprawdzić, czy wszystko wyświetla się prawidłowo.
Jak dzięki Canvie i innym narzędziom ułatwiać sobie codzienne zadania w firmie? Sprawdź moje polecenia w tekście na temat wsparcia przy tworzeniu contentu biznesowego.
A jeśli lubisz uczyć się na dobrych przykładach, sprawdź wpis o pięciu polskich markach osobistych, które cenię.